fredag 7 december 2012

Min husbibel

Bokstavligt talat. Ok, det är inte en bibel men den handlar om hus i alla fall.


Denna broschyr beställde vi från Skånska Gårdar för ynka 50 kr. Den har väldigt fina och detaljerade bilder, bra text och tar upp det viktigaste kring arkitektur och inredning vad gäller skånelängor.


Även om vårt hus blivit rejält misshandlat under åren så ser vi lite spår av dess ursprung. T ex tyckte jag det var synd att man putsat fasaden när vi hittade korsvirkesstomme när vi rev i sovrummet men jag lärde mig att man faktiskt oftast putsade korsvirkeshus. Och just korsvirkeshus var vanligt på slättbygden där vi bor, ännu en pusselbit som föll på plats. Kamin hade man i köket och fast den inte såg ut som vår murade spis så har vi kvar den på rätt ställe iaf. 

Senast jag använde mig av denna bibel var igår då jag bestämde mig för smideshandtag i köket, nu ska jag bara hitta några!

Ha en skön helg!!
M

3 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder i boken! Funkar inte "våra" handtag? Kram

    SvaraRadera
  2. Se där, en broschyr jag totalt har missat. Inte för att vi bor i en skånelänga precis, men likväl ett gammalt hus i behov av lite TLC.

    Fredagskram till dig!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Vilken bra! Åh vad sugen jag blev på skånelänga när du skrev det där om att välja special-handtag! Undrar om Klas tar ut skilsmässa om jag förelår en ny flytt...troligen. Jag jag får nöja mig med att följa er :)
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...