söndag 9 december 2012

Bänkskiva i marmor

Jag älskar de där gråvita bänkskivorna i marmor man ser i var och varannan inredningstidning. Enligt Gård & Torp hör de till den gamla stilen så jag antar att de rika la in dem i sina kök redan på 18- och 1900-talet. Men! Goda vänner i köksbranschen och även stenhuggeriet vi kontaktat varnar och säger att bänkskivan är oerhört känslig för fläckar. Men hur kommer det  sig att man ser den överallt då?? Den är ju inte direkt gratis och då vill man väl inte ha den full av fläckar? Är det någon som har erfarenhet av detta så snälla, berätta hur det fungerar! Att vi ska vara försiktiga i köket är omöjligt, man måste få slabba och spilla tycker jag :)

Här ser ni en bild på våra fönsterbänkar som lyxats till med gråvit marmor:


Här i Skåne ökar snöstormen på utanför fönstret. I eftermiddag är det glöggfest men jag undrar hur många som kommer.... några har redan lämnat återbud.

Kram!

5 kommentarer:

  1. När jag bodde i ett gammalt hus på landet så fanns det såna bänkskivor.
    Nu var dom förvisso gamla men ack så jobbiga att hålla rena...Minsta grej, vattendroppar eller spill efter en kopp så fick jag gnugga som en tok.
    Nu behöver det ju inte vara så på dom nytillverkade! Dom är nog behandlade på ett annat sätt.
    Har något liknande som fönsterbrädor nu och där är det inga problem att hålla rent.

    Skrivbordet, ja du=))
    Tror jag börjar närma mig en lösning.
    Själva skivan får nog vara som den är. Lite charmigt intalar jag mig.

    Hoppas att ni får lite glöggfest i alla fall.
    Och slipper någon stor snöstorm.

    Kram Hannis

    Ps. Hittade du färg?


    SvaraRadera
  2. Vi har fönsterbänkar i marmor, precis som ni. Jag tycker nog att de är förhållandevis tåliga ändå, även om jag slabbar med vatten och jordiga krukor ibland. Hur det funkar i köket kanske är en annan femma...

    Stormen har inte kommit hit ännu, men det är väl bara en tidsfråga. Mysigt, så länge man får vara inne och slipper gå ut!

    Adventskram!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Hej & tack för din hälsning på min sida! jag har varit lite borta från bloggen då tiden tyvärr inte riktigt räckt till, men nu hittade jag till din sida & läser gärna i din fina blogg! Din husbibel verkar mycket intressant :)

    Kram Tiina

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vet att marmor är väldigt känsligt för syror, men håller man bara efter med relativt neutrala rengöringsmedel brukar det inte vara några problem. Har haft marmor lite överallt i hemmet utan några större problem, har till min/ vår stora lycka hittat ett original toalettskåp på Spiken i Kistan från slutet av 1800-talet med en rejäl gråvit marmor skiva på toppen som görs i ordning med handfat och kran samt linoljefärg till badrummet i Smyge. Den marmorskivan är i mycket gott skick utan fläckar trots sin höga ålder och
    användningsområde. Nej, jag skulle köra på marmor, finns inget bättre att baka på heller!

    SvaraRadera
  5. jag tänker att man kanske kan ha lite olika? En rostfri vid diskmaskinen och en marmor på en yta där det inte blir vatten ståendes så ofta? Sophie på södergården har så och det tycker jag är riktigt, riktigt snyggt. http://sodergarden.wordpress.com/category/stora-huset/koket/

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...