fredag 19 december 2008

Julen står för dörren

Det är inte så roligt att julpynta i år, det finns liksom inte så många rum som är tillräckligt färdiga. Köket har dock fått sig en omgång, ett halvhjärtat försök med röd duk och lite tomtar.


Det är mycket fester i dessa juletider, för min del är det fyra dagar på raken denna vecka (sista imorgon, dagens är just avklarad). Ikväll bjöds det på minijulbord och glögg i sann julanda.
Jag tycker det är väldigt roligt att duka och lägga upp maten i vackra kärl, mina älskade Berså-skålar kommer väl till pass då! Men det finns så mycket annat. Man vill nästan ha en servis för varje tema, men de ska ändå matcha så man kan mixa.
Willow är en annan favorit jag har och den passar bra i vårt blåa kök. Jag har en skål i fajans, tycker det känns så speciellt med fajans... liksom lite mer gammaldags.

Skillnaden mellan fajans och porslin är att fajans är porösare och lättare, det är inte heller lika genomskinligt som porslin. Det känns lite ihåligt nästan när man klingar i kärl av fajans. De båda keramerna är inte heller lika i sin sammansättning av mineraler mm.

Nog med undervisning! Här kommer en helt otippad bild, min inspirationsbild inför vårens trädgårdsplanering.


Här åt vi frukost i somras i Epernay i Champagne. Verkligen ett minne för livet.
Visst är det inte så långt till sommaren nu... eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...