tisdag 13 januari 2009

Teak

Teak gör mig lycklig. Det är nåt alldeles speciellt med träslaget som ger mig akut habegär. Mormor och morfar hade en hel del teakmöbler som jag har fått ärva och sen har de kompletterats med loppisfynd, Traderavinster och Blocketköp. Tyvärr har dessa möbler fått lite törnar under våra flytter landet runt men det ger dem bara mer karaktär, inbillar jag mig.

I dagsläget, när det enda rum jag kan tillåta mig att tänka på i färdigt skick är sovrummet, kretsar mina tankar kring hur vi ska möblera där. Det blir inget stort rum och huset lider av total avsaknad av förvaringsutrymmen så jag måste få in alla våra underkläder, t-shirts, toppar mm i nån slags byrå- flera byråer blir det nog. Länge ena väggen ska de stå, i en lång rad i samma höjd och helst med samma typ av handtag. Av denna anledning har det inletts en intensiv jakt på byråer och sideboards i teak på landets alla köp-och säljsajter.

Lite historia (vi tycker ju så mycket om det):
Teak började dyka upp under 50-talet på allt från stolar till salladsbestick. Många av den tidens stora designers tillverkade alster i teak, som fortfarande är exklusiva och eftertraktade. Vi har t ex Kaj Bojesens apa som jag själv gärna satt i bokhyllan (kostar dock ca 1000 kr vare sig det är äkta vara fr 1951 eller nyskick) :

Finn Juhls tuffa, eleganta 46 Chair som man bara vill dra handen över (från 1946):

Och Stringhyllan av Nisse Strinning (fr 1948) som jag själv är stolt ägare till:

Utöver dessa sk signerade designprodukter så finns det en uppsjö av teakmöbler av mindre känd design att hitta på nästan alla loppmarknader och lumpbodar i Sverige. Jag har själv kommit över ett soffbord för 50 kr, två stolar för 10 kr/st, en hallmöbel för 20 kr och en sideboard för 400 kr. Allt i mycket bra skick.

Och nu är det byråer eller sideboards till sovrummet som står på inköpslistan.

4 kommentarer:

  1. Vad kan den där stolen kosta? Hade inte varit fel!

    SvaraRadera
  2. Vad du är söt.. :)

    Stolen kostar nog några tusen, har inte ens försökt köpa den... Gissar på 7 000 kr???

    SvaraRadera
  3. tack för kommentaren,roligt med en ny blogg ,allafall för mig.
    ha en trevlig kväll
    ninni

    SvaraRadera
  4. Ojdå....ja det va ju rätt mkt utanför min budget...typ 6500 :D
    Men snygg va den...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...