fredag 2 januari 2009

Spolbilar och skålar på fot

Förstår inte att det redan gått två veckor av min ledighet, vart tar tiden vägen?? Våra stora planer på att bygga ovanvåning hela semestern har hittills blivit två blygsamma dagar (idag inräknat). Jonas siktar dock på att ha isolerat båda sidor av taket tills ikväll, om så sker lägger jag upp en bild på det imorgon.


Takfönstret ligger fortfarande kvar i hallen, antar att snickaren menade rätt många fler mellandagar än de mellan jul och nyår när han angav tidpunkt för uppsättning.
Jaja, idag har vi i allafall haft en spolbil här som spolat rent avloppen. Vi har inte kunnat duscha utan att få översvämning och tvättning har inte skett på väldigt länge (jo, Jonas var tvungen att få en vit skjorta ren till nyår så då fick vi har avloppsslangen till tvättmaskinen ner i toastolen... men det är sånt man inte bör berätta). Nu rinner vattnet på av bara den och huset känns liksom renare. Entusiastiska som vi var tyckte vi att brygghuset kunde få sig en omgång det med när spolbilen ändå var här men där åkte vi på (ännu en) nit. När dönickarna som gjorde golvet därinne skulle flyta nytt golv så gjorde de det rakt över det gamla... vilket ju är helt ok. Men det hade varit bra att ta bort locket till avloppsbrunnen innan... nu har vi dubbla brunnar ovanpå varandra och ett brunnslock fastgjutet som nog kommer att vara sådär svårt att få loss. TACK!! Vi är oerhört förbryllade över var husets tidigare ägare hittat alla inkompetenta "hantverkare" som ställt till det i varje vrå. Är jag bortskämd som jobbar i byggbranschen och därmed har lättare tillgång till proffs? Eller är det allmängiltigt ok att slarva och köra på trots att man har noll koll?
Iallafall... det blev ingen spolning av brygghuset men det viktiga var att vi fick ordning inne i boningshuset.

Fick nya Lantliv förra veckan, där fanns ett uppslag som fick mitt hjärta att slå lite snabbare.

Jag tycker sååå mycket om såna här skålar på fot! Har så smått börjat samla och det som är lite kul är att ett av mina senaste Tradera-fynd kan ni se på högra sidan, skål nr 3.


Den syns även här som nr 1 i min än så länge blygsamma samling (jag har några till men de är Iittalas nya skålar... så de är lite fusk ;)
Vill dock tillägga att jag INTE betalade 375:- för den. Inte ens i närheten...

Var ute en tur i trädgården precis, det är faktiskt sol idag! Enligt väderpronosen ska det snöa imorgon, söndag och måndag men idag är det banne mig sol!

Lille Emil var på upptäcksfärd i solskenet.

Jag vill passa på att önska ett Gott Nytt År 2009! Det blir nog händelserikt i år med, om inte annat så fyller både jag och Jonas 30 år och det ska firas!

2 kommentarer:

  1. Gott nytt år till er också. Tråkigt med avloppet men tror ert fina hus kommer bli superfint till slut (det är redan fint).
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så den lille har sållat sig till skaran av riktiga katter nu?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...