lördag 10 januari 2009

Gamla hus

När jag har tänkt på mitt framtida boende har jag alltid velat ha ett gammalt hus med historia. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är som fascinerar mig med gamla hus, det är väl den där så omtalade själen (sägs med darrande röst). Alla varnade oss för hur mycket jobb det är med sk ruckel och att det var bättre att köpa hus från 70-talet eller ännu hellre nyproducerat. Jag är uppväxt i ett 70-talshus, been there, done that och nyproducerat ger mig nästan kalla kårar. Jag vet på nära håll hur detaljplanerade och kostnadsstyrda de är, åt fanderns med själ och hantverk, kan vi inte få in en kvadratdecimeter till i städsskrubben så vi kan ta mer betalt?!
Usch.

Brrr...

Jag är väldigt nöjd med vårt hus, alla problem till trots. Men jag har stött på ett problem med att bo ute i en miniby på landet. Det är väldigt svårt att hitta historia om vårt hus. Det går rykten om en brand 1912 där många av husen i byn strök med och fick byggas upp igen. Huset längst ner i gatan har 1912 inmålat över dörren så det kan ju vara sant. Var vårt hus ett av dem? Tydligen är 1914, det år som vårt hus enligt kontraktet är byggt, nån slags slask-år där hus som byggts tidigare läggs in för att man inte riktigt vet när de är byggda (jag vet inte hur väl det stämmer, lyckas inte hitta något stöd för det på internet och alla mina arkitekturböcker är nerpackade, får återkomma om det). Kan hända byggdes vårt hus 1912 istället då?
I vår trädgård står ett gammalt stall och det bör ha varit två spiltor där om man tittar på slarvigt övermålade mojänger i väggarna. Det kallas "Brygghuset" för man skötte även tvätten där, förrförre ägaren plockade tydligen ut själva tvättkaret och slängde det!! Här bevarar vi inget räligt gammalt skit inte! Ägaren innan dess hade nog grisar där säger vår granne som bott här i över 20 år.


Det kan ha funnits en skorsten i boninghuset för på ett ställe på ovanvåningen är ca en kvadratmeter av golvet pålagt i efterhand. Hittar dock inga andra spår än det men visst fasiken hade alla hus skorsten i början av 1900-talet? Hur fick folk annars varmt?
Jag har så många funderingar! Såg planlösningen likadan ut 1914? Låg tex köket där det ligger idag? Vad fanns på ovanvåningen? Hur kom folk ut med djuren på vägen ifrån stallet, gick ens vägen där den går nu? Tänk om det fanns fotografier på huset sen den tiden!

Ambitiös som man är tar man ju kontakt med Eslövs kommun och ambitiösa som de är så har de en hel massa fotografier på Eslöv med omnejd. Men inte ett enda från Väggarp! :(
Det närmsta jag kan hitta är detta från Örtofta från 1910:

http://bildbank.eslov.se/fojer/publik/

Jag får fortsätta forska, både i arkiv, böcker och i huset. Det är ju en del av varför jag ville bo såhär, lite detektivarbete om hur det såg ut en gång.

Ha en fortsatt skön helg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...