onsdag 15 april 2009

Häck hurdå?

Tillbaka efter en långledighet, längre än planerat då jag gick och blev sjuk dagarna före påsk och blev frisk så sent som idag. Fasiken, där försvann påsken liksom!

Väl hemma efter ett par dagar i sommarstugan såg vi att trädgården börjat leva upp på riktigt! Påskliljor, Violer, Kejsarkronor... oj vad det blommar! Mer lär det bli för vi har en charmig gammal trädgård, om än rätt rörig... Det står lite Spirea här, lite Forsythia och Syren där, lite mystiskt buskigt där osv. Det krävs lite ordning i röran! Men vad ska man göra då? Om man har femtio olika sorters buskar, vilken ska man välja till häck?
Framsidan skulle behöva nån slags insynsskydd men det är så svårt att hitta rätt till husets "ansikte" att det nog får vänta. Men på sidorna mot våra grannar, det är syren på ena sidan och en salig röra på den andra, vad sätter man där för att komplettera? Ska man ha lika? Ska man sätta nåt helt nytt? Jag vill gärna ha iallafall en Fläderbuske men hur bra är de som häck? Vill de ha sol, skugga? Hur snabbt växer de?

Det blir nog ett besök på Flyinge Plantshop snart igen med frågeformuläret i högsta hugg!

Hoppas ni alla hade en glad påsk!!

Kram

12 kommentarer:

  1. Oj, nu låter du nästan som jag. Så många frågor. Men syrénhäckar är ju så fint så det är inte sant tycker jag. Fläderbuske är också fint. Min mamma och pappa har ett jättestort Fläderträd som helt plötsligt bara började växa hos dem. Trädet har förmiddagssol på roten men skuggas under dagen. Kronan är numer så hög så den växer i och för sig över altantaket. Och du! Den står jätteläigt. I ett hörn mellan uterum och plank.

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. NEJ!

    Bringa inte ordning bland buskarna! Det finns ju inget finare än en lite vildvuxen grönskande trädgård!

    Fläder är underbart gott!

    Kram

    Flisan

    SvaraRadera
  3. Har ganska nyligen hittat till din blogg och gillar den! Själv tänker jag mig bondsyrén (vit) som en häck åt ett håll på tomten. Den växer härligt slarvigt och behöver inte trimmas.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Hur går det i renoveringskaoset/trädgårdsfixandet? Har ni tid för en träff snart? Det var länge sedan sist och det blev ju inte mycket av skridskoåkningen...

    Puss o kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Maria!
    Vi har en syrénhäck hemma hos oss, det tycker jag är fint!

    Sen är ju fläder fint oxå..hmm svårt att välja:)

    Ha en bra dag,
    kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Visst är det svårt med planeringen av trädgården..! Jag handlar med "ögat" och på impuls...så det brukar bli en brokig skara växter.. Snyggast blir det ändå när jag väljer många av få sorter, men det är såå mycket man vill ha!!
    Lycka till vid nästa besök på platshopen!!
    Ha en trevlig helg!
    Kram//Ulrica

    SvaraRadera
  7. Hej Maria! Tack för din fina kommentar hos mig:-)Jag är usel på plantering o sånt även fast jag älskar växter o blommor:-)!! Har en tävling nu om du vill vara med, KRAM Sofia

    SvaraRadera
  8. Fläder har nog en förmåga att bli ganska stor (det jag sett). Men de går väl att klippa ganska mycket, om man vill?!

    Fortsythia kan vara väldigt fin att samplantera med någon annan buske i en häck. Då blommar den fint på våren och när den gjort sitt har man en annan sort som tar över.

    Lycka till med alla dina buskar! (många är lätta att föröka själv - fortsythia tillexempel)

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Ja, här håller vi på påsktraditionerna! ;- ) Lilla E ÄLSKADE påskhelgen. Prickar på näsan och MASSOR av godis! ;- )

    Vi bor också i ett gammalt hus. Vi har 2 häckar, en med brudspiera mot gatan. Den är underbar när den blommar! Sen har vi en hemsk gamal sk. blandhäck, med bla snöbär, oxel, äpple mm. De växer så de knakar i olika nivåer...Dock ett bra insynsskydd!

    Må så gott 6 ha en skön helg!
    Kram, Lina

    SvaraRadera
  10. Visst är det fint med alla buskar i en gammal trädgård. Vi har en liten fläderbuske, men det har inte växt så mycket än.
    Lycka till med trädgården!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  11. Det är inte lätt det där med trädgård. :) Skönt att du mår bra igen. Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  12. Just passligt att bli sjuk över långledigheten! Men tur att du blivit frisk till denhär helgen i alla fall!

    Angående häcken så kan jag nog inte hjälpa dig nämnvärt, även fast jag borde kunna... har nämligen studerat 1½ år till trädgårdsmästare, men... alla de kunskaperna är nog ett minne blott nu *suck* Så lätt man glömmer.
    Det jag dock kan hjälpa dig med är lite renoveringsbilder :) Har lagt upp några fina spackelbilder av vinden ;)

    /F

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...