söndag 19 januari 2014

Vintriga smultronställen

Som mammaledig ramlar man över en massa fik, särskilt om man är en rastlös mammaledig, som jag.  Jag tänkte dela med mig av de 5 bästa fiken i södra Skåne, ställen jag ofta återvänder till av en eller annan anledning. Fiken har ingen rangordning: 

1. Smaksak i Blentarp. Ett för oss nyligen upptäckt surdegsbageri/café med välgjorda mackor, goda bullar och bästa kaffet från Fogarolli!
2. Centrum i Skurup. Ja, vad säger man? Varje samhälle med självaktning har ett sånt här konditori, bara det att vårt här i Skurup har massor av bullar och kakor och trevlig personal. Här hittar ni mig minst en gång i veckan.
3. Niroma i Veberöd. Lite utomlands sådär, men ändå såååå Veberöd! Har egna chokladpraliner!
4. Vismarlövs Cafe. De har frukostbuffé, bara det! Genuint och mysigt!
5. Ängavallen. Stället No 1 för någon med mina värderingar (dessa tillhör en helt annan typ av blogg), låt mig bara säga att här trivs djuren och här trivs jag! Finns både ett mindre fik i butiken och en rejält fin restaurang i huvudbyggnaden. Väl värt ett besök! 

Detta var svårt!! Att bara välja ut 5 alltså! Måste droppa några till: Slättarps Gård, Torups Slottscafe, Torups Statarmuséeum (mest på sommaren, med alla djuren!), Sjöbo kaffestuga (kakbuffé to die for), Kahls i Dalby, frukost på Ystad Saltsjöbad...

Hoppas ni alla haft en skön helg! Nu vet ni vad ni ska hitta på nästa helg va? ;)

Kramar!

1 kommentar:

  1. Skurup! så var det det hette, var där på jobb nångång förra året, visste knappt vart jag var men attans vilket café de hade! helt oväntat. Nu är det väl inte precis "södra" men nu på vintern är det inte helt lätt att hitta de charmiga ställen eftersom så mycket är stängt, så jag slår ett slag för Kafé Kagan i Önnerup. Eftersom butiken är så unik och charmig är den värd småvägarna (färg från förr butiken alltså)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...