onsdag 27 augusti 2014

Jag odlar, minsann


I somras tog mitt odlingsintresse fart. Äntligen kunde jag plantera växter hemma i trädgården, runt pergolan. Alla smårabatter jag pulade med i fjol fick ett syfte då de liksom ringade in den stora pergolan. Det blev gångar och det blev bra! I samband med detta fixade jag till en trädgårdshörna med planteringsbord där jag sedan har petat ner allt från citronkärnor till fröer från en yukapalm från USA i småkrukor. Så fort vi lagat mat med någon grönsak som har kärnor har jag sparat dessa och torkat och sedan påtat ner i jord. Låt mig säga att inte alla tagit sig... typ inte många alls. Och jag rekommenderar inte att åka hemifrån i två veckor när du har småplantor som behöver tillsyn, de var stendöda när jag kom hem, såklart. Men, melonen har börjat växa, yukapalmen likaså. Snart ska jag prova på att så citron igen och paprika. Avocado fick jag till för ett par år sedan men de blev så långa och gängliga så de fick slängas. Men nu är jag på det igen, och denna gång har jag ett växthus i sikte! Massa gamla fönster håller på att samlas in, sen behövs bara tid, vilket är det vi har minst av... Det får bli ett miniväxthus först så hoppas jag vi klarar vintern. Och sadelkammaren småfixas för att bli ett (fult) orangeri där fikonträdet kan bo i vinter. Senare hoppas jag på storfix där så att det kan bli ett fint orangeri, mer om det i ett annat inlägg :)



Ha en bra dag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...